اصول کلی تغذیه

- بريان يا آب پز بودن غذاها؛ و این نکته در مورد کل غذاها صادق است بجز بادمجان که بهتر است با روغن زیتون سرخ شده وبا کشک مصرف شود.

- سیر نشدن و پرخوری نکردن؛ زیرا اکثر بیماریها بعلت پرخوری و سیری است.

- دو وعده غذا خوردن .حدود یک دوم اول روز یعنی حدود 7 تا9:30 و بعد از نماز مغرب.

نکته : دو وعده غذا خوردن ، پیشگیری و درمان عام هست. یعنی برای درمان اکثر بیماریها کاربرد دارد. در هر صورت، شام بایستی حتما خورده شود، حتی به میزان دو لقمه که وعده بحساب نمیآید.

شعار سوء تغذيه:

- پزشکان امروزی میگویند: بیماریها معلول سوء تغذیه هستند. این شعار درست است ولی تفسیری که برای این شعار میکنند شاید درست نباشد. چون سوء تغذیه را کم غذا خوردن و نخوردن گوشت، شیر و غذاهای مقوی معنا میکنند. ولی سوء تغذیه شامل زیاد خوردن نیز میشود و بیشتر بیماریها از سیری است. از گرسنگی بسیار نادر اتفاق میافتد کسی بمیرد یا بیمار شود ، ولی اکثر مرگها و بیماریها مانند بیماری قلب، سکته قلبی، فشار خون، چربی خون، دیابت، و نقرس، یک علتش پرخوری و سیری است والبته میتوان گفت: سوء تغذیه یعنی کمتر از نیاز و یا بیشتر از نیاز غذا خوردن است ، ولی امروز زیاد خوردن بیشتر محل ابتلاء است.

 

تعداد وعده های غذایی:

- امروزه تبلیغ بر این است که انسان پنج یا شش وعده سبک بخورد یا یک وعده سنگین، که در طب اسلامی مردود است.

- از نظر اسلامی حالت بهتر این است که انسان روزی دو وعده غذا بخورد. یکی غداء (ناشتا) و یکی عشاء (شام)زیرا که روش پیامبران، گذشتگان و کشورهای زیادی به این صورت است. بیش از دو وعده برای بدن ضرر دارد و به آن آسیب میزند و شاید بتوان گفت که یکی از علل بیماری زیاد در جامعه ما همین سه وعده خوردن است.

- روایت»: شخصی نزد امام صادق علیه السلام از زیادی درد، سیری، هضم نشدن غذا و سنگینی معده شکایت کرد. امام صادق علیه السلام فرمودند: غداء و عشاء بخور و مابین این دو چیزی نخور. زیرا در این کار (غذا خوردن میان دو وعده) فساد بدن است. آیا نشنیدی خداوند تبارک و تعالی میگوید»:لَهُمْ‏ رِزْقُهُمْ‏ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا»، برای آنها مُقدر شده روزی بکرة (صبح) و عشیا (شب) یعنی یک وعده در روز و یک وعده در شب. کسانی که به انواع دردها مبتلا هستند باید سه وعده غذا را دو وعده کنند.

- بهترین تبلیغ که برای دنیا و آخرت مفید است، تبلیغ دو وعده ای کردن غذا خوردن است و آثار زیادی دارد و سبب پربرکت شدن ساعات روز میشود.

- برخلاف حرف برخی پزشکان که میگویند. پنج شش وعده سبک بخورید. باید گفت: دو وعده؛ هر چند هم سنگین باشند.

- در روایت میفرماید»:وَ لَا تَأْكُلْ‏ بَيْنَهُمَا شَيْئاً» چیزی مابین این دو وعده نخور. (شیئاً) در اینجا نکره است و در سیاق نهی وارد شده است. وقتی نکره در سیاق نفی یا نهی وارد شود عمومیت پیدا میکند. اینجا هم منظور این است که مابین دو وعده هیچ چیز نخور. حتی میوه، عسل ، شیر و مانند اینها.

 

 

نکته:روایات در مورد شام بسیار زیاد و متواتراند. هر چند انسان روزی یک وعده غذا بخورد باید شام را در حد چند لقمه نانی یا غذای اندکی بخورد که درونش خالی نباشد. در روایات از نخوردن شام نهی شده است و اثرات ژنتیکی دارد ونیز سبب پیری زودرس، ضعف و سستی بدن میشود.