طب اسلامی

 

معرفی طب اسلامی 

در معرفی طب اسلامی باید به چند سوال پاسخ داد.

۱)منظور از طب اسلامی چیست؟
۲)آیا طب اسلامی وجود دارد؟
۳)چه کسی پایه گذار طب اسلامی بوده است؟

در اول باید کلمه طب را ترجمه و تعریف کنیم طب در لغت یعنی علم به بیماریها و درمان انها. حال سوالی پیش می اید که ایا اسلام در این زمینه (یعنی علم به بیماریها و درمان آنها) حرفی برای گفتن دارد؟ جواب:چندین آیه در قرآن کریم و حدود بیست هزار روایت در کتب روایی مکتب تشیع در زمینه بیماریها، درمانها، روشهای درمانی ،علم داروسازی و بحث مزاج شناسی وجود دارد که برخی از این ایات و روایات را ایت الله عباس تبریزیان در ۴جلد(الدراسه فی طب الرسول المصطفی) بصورت دسته بندی شده اورده و در برخی موارد تفسیر کرده اند که "مجموعه ی این ایات ، روایات و تفاسیر را میگوییم طب اسلامی."
نکته:دین عزیز اسلام یک دین کامل، همه جانبه و فراگیر هست و اگر بگوییم اسلام در مورد طب حرفی ندارد باید این جمله را گفت که این دین ، دین کاملی نیست و افراد در مواجهه با مشکلات جسمی یا باید از بین بروند و یا به ادیان و افراد غیر اسلامی مراجعه کنند. در طول تاریخ تشیع ایت الله عباس تبریزیان اولین شخصی بودند که این ایات و روایات طبی را از کتب مختلف جمع آوری کرده و برخی از این ایات و روایات شریفه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در دهه اخیر بر روی بیماران مختلفی تجربه کردند که سبب ترویج این طب (طب اسلامی) شد و افرادی که مافیای دارو و... را دنبال میکنند، امدند و خواستند که طب اسلامی را از ریشه بخشکانند و لذا مدعی شدند که چیزی بنام طب اسلامی نداریم. حال اگر طب اسلامی نداریم، حرف شما در مورد ۹۵ قلم دارو که در روایات ما حتی روش درست کردن آنها را آموخته هست چیست؟ حرفتان در مواجهه با ۲۰ هزار روایتی که در مورد بیماریها، درمانها، روشهای درمانی، داروسازی ، بحث شیرین مزاج شناسی و درمان مزاجها چیست؟؟؟؟؟
نکته:اسلام در رابطه با بحث مزاج شناسی و راه های درمان مزاجها مطالب بسیار ارزشمندی دارد که علم روز با این همه پیشرفت ، فعلا نتوانسته است به بحث مزاج ورود کند و این یعنی عجز.....
نکته: کسانی که مدعی هستند طب اسلامی نمی تواند همه بیماریها را درمان کند، در اول پاسخ این سوال را بیان کنند که آیا طب مدرن جوابگوی همه بیماریها هست؟ چرا دیابت در طب مدرن درمان ندارد و فقط پیشگیری و کنترل میشود؟ چرا انواع سرطانها درمان کامل ندارند؟ چرا این همه نازایی وجود دارد و درمان نمیشوند؟ چرا بیماریهایی مثل مینور و ماژور درمان قطعی ندارد ؟ و.......؟
این در حالیست که طب اسلامی با گیاهان مختلفی که در روایات ما نام برده شده است میتواند برای بیماریهای جدید داروهای جدید درست کرده و درمان کند مثل درمان قطعی دیابت، نازایی، سرطان و..... .
و در پایان باید عرض کنم که پایه گذار طب اسلامی خدای متعال و ائمه معصومین علیهم السلام هستند که در عصر حاضر ایت الله تبریزیان با جمع آوری و دسته بندی کردن این ایات و روایات قدم بسیار مهمی را در این راستا برداشته و موجب احیای طب اسلامی شدند و لازم به ذکر است هر کس که خود را به این مکتب نزدیک گرداند ، از نظر روحی و جسمی در امان خواهد بود و مهم تر اینکه سعادت دنیا و اخرت را یکجا بدست خواهد آورد.... . و امروز میتوان با ترویج و تبلیغ طب اسلامی در خانواده و جامعه ، مردم عزیز را بیشتر از پیش با کلام نورانی قرآن و معصومین ع آشنا کرد.
 
الحقیر: محسن تیموریفر
هدیه به: ام المومنین، حضرت خدیجه س و مادر خوبیها ، حضرت زهرا س