آشنایی با انواع ظرف غذا

 

ظروف درطب شیعی

اصل اولیه در ظروف این است که: استفاده از هر ظرفی بلامانع است مگر اینکه شارع مقدس از آن، نهی فرموده باشد. و این نهی ممکن است بخاطر کثیفی آن ظرف باشد، مانند ظرف چرمی، یا بخاطر جنس خود ظرف باشد.

بهترین ظروف به ترتیب اهمیت (جهت پخت و پز)

1- ظروف سنگی (بهترین و سالمترین ظرف)

2- ظروف سفالی با لعاب طبیعی؛ و یک نوع ظرف و قابلمه سفالی بنام(برنیه) وجود دارد که برای پخت و پز و تهیه دارو وارد شده است.

3- ظروف مسی

4- ظروف بلورین(شیشه ای)

5- ظروف چینی نشکن (از نافعترین ظروف)

برای باقی اجناس مجوزی صادر نشده است، ولی طبق قاعده کلی میتوان با تمام ظروف غذا پخت و خورد، مگر مواردی که نهی شده است و ظروفی که از مضرات آن آگاهی داریم مثل تفلونها.

ظروف نهی شده

موارد زیر برای خوردن و آشامیدن نهی شده است و به طریق اولی، برای پخت و پز نیز مضر هستند.

1- ظروف طلایی؛ چه از طلا ساخته شده باشد، چه آب طلا داشته باشد، و چه در ظرف طلا وجود داشته باشد.

2- ظروف نقره ای؛ چه از نقره ساخته شده باشد، چه در ظرف نقره وجود داشته باشد، و چه با نقره تزئین شده باشد( و حتی، از وجود نقره در روغندان، و شانه نیز نهی شده است). ولی در صورت اضطرار، باید از قسمتی از ظرف آب یا غذا خورد که نقره نداشته باشد.

3- ظروف آهنی؛ زیرا آهن جزو مواد کثیف، وخبیس معرفی شده است، و کلاً استفاده ی آن در مصارف روزانه صلاحیت ندارد، مخصوصاً اگر زنگ زده باشد. و حتی؛ در صورت تماس دست با آهن، بایستی دست شسته شود(زیرا دارای آلودگیهای خاصی هست).

پختن نان روی آهن نیز مضر است،زیرا آهن وقتی روی آتش قرار بگیرد و داغ شود موادی بنام عیان تولید میکند که از آن ناحیه نیز آسیب وارد میکند.

توضیحات ظروف

ظروف سنگی:

- بهترین ظرف برای پخت و پز، دیگها و ظروف سنگی است.

- روایت:«امام رضا علیه السلام از مدینه خارج شدند و به سمت مأمون در خراسان آمدند...زمانیکه وارد سناباد شدند (منطقه ای در مشهد) بر کوهی که از آن دیگ درست میشد تکیه کرده، و دعا کردند: خدایا به این کوه و به دیگهایی که از سنگ این کوه درست میشود، و به غذاهایی که در دیگها، قرار میدهند، نفع و برکت بده». پس امام دستور دادند که دیگهایی از همان کوه برای ایشان درست کنند. سپس فرمودند: «غذایی جز در این دیگهای سنگی برای من نپزید». و به برکت دعای امام رضا علیه السلام برکات این کوه بر همه ظاهر شد.

گفته میشود؛ سنگ آن کوه، سخت بوده است و با مکافات از آن ظرف درست میکردند. ولی از زمانی که امام دعا کردند تراشیدنش آسان شده و علاوه بر آن پختن غذا در آن دیگها طعم و مزه ی دیگری دارد. و طبق فرمایش امام ع ، کسی که از دیگ سنگی آن کوه غذا میخورد، برای او برکاتی دارد.

امام رضا ع بعد از ورود به مشهد فرمودند در هیچ ظرف دیگری (چه مسی و....)برایش، غذا درست نکنند. و ازاین کلام حضرت فهمیده میشود که بهترین و سالمترین ظرف، ظرف سنگی است، و شاید بقیه