انواع روغن و خواص آنها

 

روغن بنفشه

گل بنفشه به تنهایی روغن ندارد که بشود آن را استخراج کرد، در نتیجه گل بنفشه را طی فرایندی در روغن دیگری میخوابانند و روغن گل بنفشه نامیده میشود. در متون طب سنتی و اسلامی روغن پایه برای روغن بنفشه را روغن کنجد یا زیتون تعیین نمودهاند.

روش تهیه :بنفشه را در ظرفی ) ترجیحاً (شیشهای قرار دهید و روی آن روغن کنجد) یا زیتون( ریخته تا جایی که روی گلها برسد، یک ماه آن را بگذارید و هر دو الی سه روز آن را تکان داده تا مواد آن بخوبی جابجا شود.میتوان آن را پشت شیشه در معرض نور)غیر مستقیم (آفتاب قرار داد.پس از یک ماه میتوان روغن را صاف کرد.

نکات

- 1در بهترین حالت گل باید نیمهخشک و بدون ساقه باشد)اگر تر باشد کپک میزند و باید در یخچال باشد و اگر خشک باشد مواد آن دیر جذب میشود ولی مشکلی در مرغوبیت روغن بوجود نمیآورد.(

- 2از آتش و نور مستقیم آفتاب نباید استفاده کرد.

- 3اگر بخواهیم روغن بهتری داشته باشیم بایدچند بار در آن گل بریزیم و1 هربار که گل ریختیم یک ماه بماند و اگر 10 ماه این کار را انجام دهیم روغن بنفشه بهدستآمده معجزه، بسیار عالی و مؤثر خواهد بود.

- 4اگر گل را نیم کوب کنند بهتر است و حجم آن کم میشود.

- 5بهترین بنفشه، بنفشه خراسان و بعد از آن بنفشه مازندران که سفید رنگ است.

- 6در روغن کنجد و زیتون دقت شود که مرغوب و اصل باشد تا اثر روغن بنفشه را کم نکند.

- 7گل بنفشه اصل باشد و گیاه مشابه بنام پنیرک نباشد.

- 8اگر روغن پایه کنجد یا زیتون باشد بوی این روغنها غالب بر بنفشه میشود و از روی بوی آن میتوان تا حدودی به مرغوبیت آن پی ببرید.

- 9برای استعمال خارجی بهتر است از روغنبنفشه پایه زیتون استفاده شود و برای ریختن داخل بینی از روغنبنفشه پایه کنجد استفاده شود.

- 10برای) درمان غیر از مواردی که در خود درمان بیان شده است(، باید هر شب در هر بینی دو قطره ریخته شود و این کار تکرار شود.

- 11در موارد اول تا نهم، در بحث خواص، درمان اصلی با روغن بنفشه است، هر چند درمانهای دیگری نیز بیان شده است، و در موارد مطرح شده در خاصیت دهم، روغن بنفشه از درمانهای اصلی است، ولی موارد دیگری نیز برای درمان هست، که برای آشنایی با بقیه درمانها، به خود بیماری مراجعه شود.

هشدار

برخی روغنهایی که در بازار وجود دارند با آزمایش مشخص شدهاند که روغن پایه آن را از روغن مایع نباتی یا روغن چرخ خیاطی استفاده میکنند، که نه تنها مفید نیست بلکه دارای مضراتی نیز هست، لذا قبل از خرید روغن بنفشه باید بدانید که روغن پایه آن چیست.

خواص

- 1درمان دردهای چشم و سر

- 2بهترین درمان سینوزیت و سردرد) هم روغن کنجد و هم بنفشه نافع است(

- 3درمان ضربه مغزی ضربه مغز، تصادف، سقوط از ارتفاع و... ؛) این بیماری در طب جدید درمان ندارد ولی این روغن، درمان فوری آن هست.(

- 4درمان سکته مغزی و کما

- 5درمان خون دماغ

- 6درمان سختترین تبها و مسکن قوی برای میگرن و شقیقه)بایستی با کاسنی)تازه یا خشک (له شده مخلوط و روی پیشانی ضماد کنند(

- 7تقویت و ترمیم مغز و درمان فراموشی

- 8تقویت مو و جلوگیری از سفید شدن و ریزش مو و نرم کردن مو بایستی به مو مالیده شود؛) خانمها هر شب و آقایان هفتهای دو بار(

- 9درمان خشکی پوست) ریختن یک الی دو قطره در ناف و مالیدن به ابرو و مو(

- 10موثر در درمان بیماریهای زیر:

- م اس

- عقب اندگی ذهنی

- اوتیسم

- پیشگیری از فلج شدن

- تاری چشم)مالیدن به اطراف چشم(

- تحلیل نیروی عضلات

- هر گونه ضایعه نخاعی

- سی پی)خبل(

- تشنج

- لقوه)کج شدن دهان و انحراف صورت (

- تومور مغزی

- ضعف اعصاب

- سفید کردن پوست صورت

- برطرف کردن ککو مک صورت

- زیاد کردن عقل و قدرت درک

توضیحات

- به گفتهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله »: این روغن بهترین روغنهاست، و برتری آن نسبت به بقیه روغنها مانند برتری اهل بیت علیهم السلام بر باقی مردم است و ایشان روغن بنفشه را به ابروها و پیشانی خود میزدند

- امام صادق علیه السلام به اهل خراسان میفرمایند که»: از ناحیه شما چیزی به ما نرسیده که از بنفشه بیشتر دوست داشته باشم

- حضرت علی علیه السلام فرمودند‌»: روغن بنفشه را در بینی بچکانید و بر سر بمالید زیرا درد سر را زایل میکند و گرمیتب را میشکند و اگر مردم فضیلت آن را بدانند هر آینه یک وقیه از آن یک اشرفی میشود

- امام صادق علیه السلام فرمودند‌ »: روغن بنفشه روغن بسیار خوبی است زیرا دردهای سر و چشم را از بین میبرد

روغن حنظل

روش تهیه

هندوانه ابوجهل تازه که قابلیت میکروب کشی زیاد دارد را پوست کنده سپس خرد کرده سپس کمی روغن زیتون یا کنجد روی آن ریخته و در معرض آفتاب قرار داده شود تا بعد از دو روز همه آن تبدیل به آب و روغن شود، آنگاه آن را صاف کرده و بر آتش ملایم گذاشته تا آبش بخار شود و فقط روغنش بماند.این روغن آنتی باکتریال و میکروب کش بسیار قوی هست. جهت تهیه روغن حنظله، استفاده از روغن زیتون ارجحیت دارد.

خواص و روش استفاده

- 1درمان درد دندان چکاندن در گوش سمتی که میکند بمیزان یک الی دو قطره.

- 2درمان پوسیدگی دندان نخ کتان را در دندان قرار داده و روی آن روغن حنظله میریزند-پس از تکرار بمدت سه شب دندان پر و بازسازی میشود

- 3پیشگیری از پوسیدگی دندان با کشتن میکروب موجود در جرم دندان)استفاده برای جرم دندان(

- 4درمان التهاب ریشه دندان چکاندن در گوش سمتی که ریشه ملتهب شده است بمیزان دو الی سه قطره و بمدت سه الی پنج روز

نکته: میکروب دندان با آنتی باکتریالهای معمولی کشته نمیشود بلکه با روغن حنظله از بین میرود.اگر باکتریها کشته شوند، دندان مانند باقی استخوانها خودش را ترمیم میکند.در روایت آمده غذای باکتری استخوان است و علت پوسیدگی بیشتر دندان وجود باکتری هست.

روغن زرد

در عربی امروزی به آن» الدهن الحُر،«میگویند. یعنی آزاد و رها شده از شیر و ماست.ولی در فارسی به آن روغن زرد میگویند. چون وقتی از دوغ، کره و شیر جدا شود، رنگ آن زرد میشود.این روغن بعنوان خورشت) إدام(، یعنی چیزی که با نان خورده میشود، معرفی شده است، و خوردن نان آغشته با روغن زرد ضرری ندارد.خوردن آن، در تابستان بهتر از زمستان است، و برای کودکان و جوانان خوب است، ولی بزرگسالان(40-50) سال به بالا استفاده نکنند، خوردن با گوشت غذائی مورد تأیید است، و بعنوان دارو و شفا معرفی شده است.

طرز تهیه:

بوسیله تکان دادن ماست و شیر در مشک استحصال میشود.سپس آن را صاف میکنند.در مرحله اول کره است.بعد آن را روی آتش گذاشته و ماست آن را جدا مینمایند.بدین صورت تبدیل به روغن زرد میشود.

 

توضیحات:

- در روایتی صحیح السند از امام صادق علیه السلام آمده است که»: نِعْمَ‏ الْإِدَامُ‏ السَّمْنُ‏»، یعنی؛ )سَمن (روغن زرد، بهترین خورشت است. «

- در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می‌فرمایند»: السَّمْنُ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ«، چیزی مانند روغن زرد وارد بدن انسان نشده است.

- در روایت دیگری حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند»:سُمُونُ الْبَقَرِ شِفَاءٌ، روغن زرد گاوی، شفا است. «

- همه روغن زردها)چه گاوی و چه گوسفندی دوا هستند،(ولی تأکید بیشتری روی روغن زرد گاوی شده است.

- در روایات آمده است که خوردن روغن زرد در تابستان بهتر از زمستان است.برخلاف توصیهی طبیبان که میگویند:در تابستان روغن نخورید چون سرگیجه میآورد.

- حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند»:روغن زرد دارو است، مصرف آن در تابستان بهتر از زمستان است، بهتر از روغن زرد چیزی وارد درون شخص نمیشود

شاید دلیلش این باشد که ممکن است در زمستان روغن زرد در رگها منجمد شود.ولی در تابستان بدن و خون گرمتر است. همچنین در تابستان تعریق بیشتر است و چربیها از بدن خارج میشوند.ولی در زمستان تعریق کمتر است، بنابراین چربیها در بدن میمانند.

- در روایتی امام صادق علیه السلام به شیخی) 40 – 50 سال به بالا (از اهالی عراق می‌فرمایند: «از خوردن روغن زرد اجتناب کن «و در ادامه می‌فرمایند: «روغن زرد را برای شیخ کراهت می‌دانم و نمی پسندم «و در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است که می‌فرمایند: «مَرد، هرگاه به پنجاه سالگى رسيد، مبادا شب را به بستر رود، در حالى كه در درون او چيزى از روغن حيوانى باشد

- خوردن گوشت با روغن زرد غذای خوبی است و جزو غذاهایی است که در روایات مجوز آن صادر شده است.

- روایتی داریم که علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر علیهما السلام، راجع به نانی که با روغن زرد آغشته میشود، میپرسد که آیا خوردن آن جائز است یا نه؟ امام فرمودند »:مشکلی ندارد و خوب است

توضیح روایت:سؤال راوی در خصوص حلال بودن نان آغشته به روغن زرد نیست، چرا که حلیت آن واضح است. ولی این سؤال، از حکم بهداشتی است، که آیا برای بدن ضرر دارد یا خیر؟ امام میفرمایند:نه، ضرر ندارد.

 

روغنسداب

روش تهیه

- ابتدا سُدّاب را در ظرفی ریخته، سپس روغنزیتون اصل و مرغوب روی آن بریزید، تا جایی که روی سداب را بپوشاند، سپس)روی شعله خیلی ملایم با شعله پخش کن) یا بخاری (با شعله بسیار ملایم (به مدت یک الی دو ساعت یا حتی شب تا صبح گذاشته شود تا مواد سداب در روغن زیتون حل شود، سپس آن را صاف کرده برای درمان نگهداری شود، توجه شود که گرما باید بقدری ملایم باشد که سداب نسوزد و سرخ نشود.

خواص

درمان تمام بیماریهای گوش حتی کری)شاخصترین درمان بیماریهای گوش(

روغن شحم گاو) پیگاو(

نکات

- 1انواع روغن به ترتیب اهمیت، روغن زیتون، روغن شحم گاوی، روغن زردگاوی و روغن دنبه گوسفندی است.

- 2هر چند پیِ گاو در شرع یهود حرام شد، ولی در دین اسلام، از آن به عنوان طیبات بیان شده است.

- 3شحم گاو به چربی اطراف قلوهگاه گاو اطلاق میگردد. ‌این روغن دارو و درمان عمومی بیماریها و نوعی پیشگیری است.به همان اندازه که وارد بدن میشود، به همان اندازه بیماری)چربی مضر (را از بدن خارج میکند.

روش تهیه

شحم گاو را خرد کرده و در یک ظرف قرار داده و روی حرارت ملایم قرار میدهند.به مرور زمان، هر چه روغن از آن خارج شد، به ظرف دیگری منتقل میکنند. ‌این روغن نباید حرارت زیاد ببیند؛ فلذا اگر منتظر بمانند تا تمام روغن آن خارج شود و پس از آن روغن را جدا کنند، میماسد و قابل خوردن نیست.برای گرفتن بوی بد آن، میتوان به آن پیاز، هل، جوز بویا، سیب یا ماست اضافه کرد.بهترینش سیب ست

توضیحات

در آیه160 سوره نساء، میفرماید »: فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَهادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ«، یعنی »بخاطر ظلمیکه کردند طیبات بر آنها حرام شد «. قرآن تعبیر به طیبات میکند.یعنی خیلی فایده دارد. چون مبالغه نمیکند.

روغن گل سرخ

گل سرخ را در ظرفی قرار میدهند و روی آن روغن زیتون یا کنجد میریزند و یک ماه نگه میدارند که میتواند از پشت شیشه در معرض آفتاب نیز قرار بگیرد، سپس صاف میکنند.جهت بهبود کیفیت روغن میتوان گلها را نیمکوب کرد.همچنین بعد از یک ماه، بعد از صاف کردن، گلها را عوض کرد و در صورتی که گل تازه نبود از گل خشک شده نیز میتوان استفاده کرد.

 

نکات

- 1گل سرخ گلی است که پرهای ریز و قرمز دارد و گل محمدی نیست.

- 2به گل سرخ، گل صدپر هم میگویند، به نظرم همین گلهایی است که از آن گلاب میگیرند.گل محمدی رنگهای مختلفی دارد و پرهای بزرگی دارد ولی گل سرخ فقط قرمز رنگ است و پرهای ریز دارد.

- 3گل سرخ کاشان و شهرهای دیگر مسهل شدید است و عطر دارد ولی گل سرخ تبریزی عطر ندارد و اسهال ندارد و تنها فایده آن محرک زنان است که به همین جهت گرانتر است.

- 4در روغن گل سرخ از گل سرخ معطر استفاده میشود.

- 5در روایات هر جا که «ورد» یا «جل» برای درمان گفته است، مراد همین گل سرخی است که بیان کردیم.

- 6روغن گل سرخ دیگری داریم که از روی گلاب میگیرند که گران است و مد نظر نیست.